Sitemap.xml belangrijk voor Google?

Robots.txt belangrijk voor Google

De vraag of een sitemap nog belangrijk is blijft actueel. Waar de eerste (html) sitemaps vooral voor de gebruiker waren werd later de sitemap.xml voor de zoekmachine geïntroduceerd. Met een sitemap.xml help je de zoekmachine om al je content te vinden en mogelijk prioriteit aan te brengen in soorten content.

Sitemap.xml maken of niet

Ja, absoluut! Met een sitemap help je zoekmachines. Mocht je geen sitemap hebben en dit lastig vinden dan heb je niet per sé een website die niet opgenomen zal worden, dus geen (grote) zorgen. Het kan echter beter. Zoekmachines hebben als taak het internet in kaart brengen, indexeren en bij relevante zoekopdrachten het beste resultaat voorleggen. Het in kaart brengen van een website en het volgen van alle URL’s is iets waar zoekmachines goed in zijn

Echter, met een Sitemap.xml help je de zoekmachine met die taak. Door alle URL’s voor te schotelen, een datum weer te geven wanneer dit voor het laatst geüpdatet is en mogelijk zelfs prioriteit mee te geven maak je het de zoekmachine makkelijker en dat kan geen kwaad. Ook zorg je ervoor dat alle URL’s inzichtelijk zijn en dus alles geïndexeerd kan worden. Daarnaast kan de zoekmachine al eerder opgehaalde (en niet bijgewerkte) informatie overslaan, zodat het zogenoemde ‘crawl budget’ gebruikt wordt voor content die nog niet geïndexeerd is.

Heb ik een sitemap?

Dat is simpel te controleren. Bezoek de URL van je website en plaats achter de root sitemap.xml. Bijvoorbeeld https://onlineoptimization.nl/sitemap.xml. Als je een pagina te zien krijgt, heb je een sitemap. Zo niet, dan heb je er geen.

Sitemap priority

Met de sitemap priority kun je prioriteit toekennen aan pagina’s. Dit gaat van 0.1 (laagste) tot 1.0 (hoogste) Alles de hoogste prioriteit geven is overigens geen goed idee, want dit heeft enkel toepassing op je eigen content. Er zal daardoor niet meer of beter geïndexeerd worden. Het kan bijvoorbeeld dat je meer voorkeur hebt dat je statische pagina’s geïndexeerd worden dan je blogs. Of dat je de FAQ, contactpagina en algemene voorwaarden minder belangrijk zijn dan commerciele content. Op onderstaande manier voeg je priority toe aan je sitemap:

<url>

  <loc>https://onlineoptimization.nl/blog/</loc>

  <changefreq>weekly</changefreq>

  <priority>0.7</priority>

</url>

Sitemap maken

Nagenoeg elk CMS biedt de mogelijkheid om een sitemap te maken. Dit zit standaard in het CMS of gaat via een plugin/uitbreiding. Dit is iets wat het best geautomatiseerd kan, omdat nieuwe content ook toegevoegd moet worden aan de sitemap. Handmatig is wel een optie, maar zeer onpraktisch en foutgevoelig. Om een sitemap in WordPress te genereren zijn diverse plugins in te zetten, maar het is ook onderdeel van de meeste SEO plugins. Het is zo simpel als aangeven dat je XML sitemaps wilt inzetten en dan wordt deze aangemaakt.

Sitemap indienen

Via Google Search Console kan je jouw sitemap indienen. Ondanks dat Google mogelijk de standaard locatie voor sitemaps controleert heeft dit zeker een voordeel. Door een sitemap in te dienen, kun je zien hoeveel pagina’s (en welk percentage) van die sitemap is opgenomen in de zoekresultaten. Mocht een groot deel niet opgenomen zijn en wil je weten wat je moet verbeteren om dat te verhogen dan kan je er voor kiezen om meerdere sitemaps te maken. Bijvoorbeeld een sitemap voor (statische) pagina’s, blogs, nieuws, etc. Zo kan je per sitemap zien hoeveel geïndexeerd is en wat gerichter optimaliseren.

Eddie Borgers

Over

In 2008 ben ik gestart met SEO en SEA. De jaren daarna altijd werkzaam geweest in online marketing en van 2014-2022 was dat met mijn online marketing bureau (14FTE) wat in 2022 verkocht is. Online Optimization is mijn nieuwe onderneming om klanten te ondersteunen met online marketing, maar nu als ZZP'er.

Meer over mij