In de jaren bij Pure Internet Marketing heb ik ook het Lab opgezet. Dat begin met ongeveer 8 jaar geleden het aanschaffen van een eyetracker en leidde later tot een volledig ingericht Usability Lab waar we via eyetracker, EEG, gezichtsuitdrukkingen en GSR neuro- en biometrische waarden konden doormeten en koppelen aan online gedrag. De opzet was simpel. Na iedere fixatie met het oog kregen we van alle apparatuur gemeten emoties terug.
In het Lab hebben we diverse interne en externe onderzoeken uitgevoerd. Voor opdrachtgevers hebben we veel inzichten kunnen verkrijgen in het gedrag van hun klanten waar mooie aandachtspunten uitkwamen en ook uit interne onderzoeken kwamen veel interessante inzichten. Wist je bijvoorbeeld dat er een enorme afwijking zit tussen waar men naar kijkt en dat verschil gemiddeld ruim 20% is. Dat verschil neemt af wanneer men ergens op klikt (fixatie oog en positie muis zijn dan nagenoeg gelijk). Op de overige momenten is het verschil dus aanzienlijk groter. Muistracking software geeft interessante inzichten, maar is absoluut niet te gebruiken als heatmap over wat men gezien heeft.
Mijn ervaringen en inzichten vanuit het Usability Lab deel ik graag via een training die ik in samenwerking met Frankwatching geef. Meer informatie over de neuromarketing training, trainingsdatums en mogelijkheid tot inschrijven vind je op https://www.frankwatching.com/academy/training/neuromarketing/.