Marktaandelen zoekmachines 2024

Marktaandelen zoekmachines 2023

Laatste update marktaandelen: 4 juni 2024

Na een onderbreking van twee jaar ga ik verder met publicatie van de marktaandelen zoekmachines op deze website. Te beginnen met het jaaroverzicht van de marktaandelen zoekmachines 2024. In plaats van elk kwartaal updaten zal ik deze regelmatig bijwerken in hetzelfde overzicht. De opzet verandert ook enigszins en ik zal mij qua inhoud richten op de marktaandelen zoekmachines van Nederland per apparaatgroep (desktop/laptop, tablet en mobiel) en wereldwijd. Voor het overzicht heb ik de cijfers van 2023 en 2022 ook gepubliceerd.

Marktaandelen zoekmachines Nederland 2024

NederlandDesktopTabletMobiel
Google84,65%97,02%97,08%
bing10,37%0,92%0,43%
Yahoo!1,50%0,22%0,29%
DuckDuckGo1,34%0,97%0,83%
Yandex1,23%0,56%0,98%
Overig0,91%0,31%0,39%

Google had vorig jaar met afstand het grootste marktaandeel van alle zoekmachines en dat is in 2024 onveranderd. Op desktop/laptop is Google zeer sterk vertegenwoordigd en op tablet en mobiel bijzonder dominant. Alle overige zoekmachines moeten het op de tablet en mobiel doen met minder dan 3% van de zoekopdrachten. Op desktop/laptop is bing de nummer twee zoekmachine met gepaste afstand op de nummer drie Yahoo! (die ook bing resultaten gebruikt), maar op tablet en mobiel doet DuckDuckGo, de zoekmachine die anonimiteit als focus heeft, het beter. In vergelijking met 2023 doet Google het ietsje beter in Nederland dan in 2024.

Marktaandelen zoekmachines wereld 2024

WereldDesktopTabletMobiel
Google81,44%90,93%95,16%
bing10,68%5,02%0,57%
Yahoo!2,74%0,93%0,49%
Yandex2,39%1,53%1,42%
DuckDuckGo0,71%0,71%0,46%
Baidu0,60%0,46%1,07%
Overig1,44%0,42%0,88%

De wereldwijde marktaandelen van zoekmachines in 2024 kennen op desktop een behoorlijk forse verschuiving. Google had in 2023 een marktaandeel van 84,59% en dat is fors gedaald. Met name ten voordele van bing. Zoekopdrachten via tablet en mobiel kennen minder grote verschuivingen niet.

Eddie Borgers

Over

In 2008 ben ik gestart met SEO en SEA. De jaren daarna altijd werkzaam geweest in online marketing en van 2014-2022 was dat met mijn online marketing bureau (14FTE) wat in 2022 verkocht is. Online Optimization is mijn nieuwe onderneming om klanten te ondersteunen met online marketing, maar nu als ZZP'er.

Meer over mij