Wanneer je vol goede bedoelingen een website laat maken – of zelf maakt – hoop je natuurlijk ook op veel relevante bezoekers om je (bedrijfsmatige) doelstellingen te halen. Omdat je goed je best hebt gedaan en relevante content hebt geschreven, zou dat vanzelf moeten gaan. Hoewel dat in de ideale online wereld wel zo is, werkt dat in de praktijk doorgaans anders. In de meeste gevallen kent de website in het begin van live zetten een piek (door bezoek van vrienden, familie en eerste bekendmaking via social media), maar blijven relevante bezoekers achter.
Het inhuren van een online marketeer kan dan een oplossing zijn, maar in mijn geval laat ik opdrachten van nieuwe websites vaak aan mij voorbij gaan. De moeilijkheid (relatief laag), directe impact (relatief laag) en benodigde tijd (vrij hoog) maken dat het inhuren van een online marketeer niet zo rendabel is. Uiteraard zijn er nuances (bijvoorbeeld grote investeringen en er moet snel geld worden verdiend), maar doorgaans kan je beter zelf aan de slag.
In dit blog behandel ik hoe je, vooral voor een nieuwe website, zelf aan de gang kunt gaan om meer relevante bezoekers te krijgen uit social media, SEO en eventueel SEA.
Ken je doelgroep
Is je doelgroep alle Nederlanders? Dan zit je veel te breed. Je doelgroep, of zelfs doelgroepen, mogen best specifiek zijn. Zoek bijvoorbeeld eens op wat persona’s zijn en creëer er een paar. Wanneer je product of dienst wat minder gangbaar is dan zoek je wellicht mensen die wat meer openstaan voor nieuwe ervaringen. En misschien hebben die mensen ook meer behoefte aan een persoonlijke benadering en kennismaking voordat ze iets gaan kopen. En waar bevindt je doelgroep zich? Misschien ben jij bereid door heel Nederland klanten te bezoeken, maar vinden je klanten het een prettig gevoel als je fysiek dichtbij bent en je dus moet richten op een doelgroep binnen een straal van bijvoorbeeld 30 minuten.
Met dit soort informatie leer je meer over je doelgroep en kan je gerichter informatie, producten en diensten aanbieden.
SEO
De basis ligt bij SEO. Goede teksten zijn niet enkel goed leesbaar, maar ze spelen ook in op de vraag van de gebruiker. Zo kan je echt relevante content aanbieden en neemt de kans op contact of verkoop toe. Om te weten wat speelt kan je de keyword planner van Google gebruiken. Daarvoor is een Google Ads account nodig, maar die hoeft niet actief te zijn. De keyword planner vind je hier: https://ads.google.com/aw/keywordplanner/home. Je kiest voor nieuwe zoekwoorden ontdekken, geeft (per thema!) zoekwoorden op met je land en taalvoorkeur en krijgt vervolgens een lijst met zoekwoorden en het gemiddelde aantal zoekopdrachten per maand. Zo weet je of gezocht wordt op wat jij belangrijk vindt en waar men wel/ook op zoekt. Begin niet met een willekeur aan woorden, maar houdt het gericht.
Paginaindeling
In een ideale wereld heeft een pagina op je website één focus. Die pagina gaat dus over een product/dienstengroep of specifiek product/specifieke dienst. Zo is het voor een zoekmachine duidelijk waar het over gaat en voor de gebruiker zo relevant mogelijk. Die focus gebruik je in je paginatitel, in de paginabeschrijving, in je koppen en daar gaat de tekst over. Schrijf vanuit meerwaarde bieden en ga de woorden niet geforceerd gebruiken, maar schrijf we met die woorden in gedachte.
Gebruik eigen content
Het is makkelijk te kopiëren of een AI in te zetten, maar zelf en oprecht geschreven content doet het beter. Dit kost tijd, maar op de langere termijn is dat het wel waard. Zorg dat je website foutloos werkt Foutmeldingen, kapotte verwijzingen, niet ladende afbeeldingen of zeer langzaam laden dragen niet bij aan het vertrouwen dat men krijgt. En minder vertrouwen in je website is minder vertrouwen in jou.
Online autoriteit
Naast techniek en teksten is autoriteit erg belangrijk. Zoekmachines hechten hier ook erg veel waarde aan. Zorg waar mogelijk dat je zoveel mogelijk relevante links hebt naar je website. Ga niet in linkpakketten kopen, maar doe je best om een link te krijgen. Idealiter van websites waar je klanten zitten, maar elke goede link is een waardevolle link. En doorgaans zijn de links die het lastigst te krijgen zijn het meeste waard. Manieren om links te krijgen is je leveranciers vragen, gastblogs schrijven voor andere websites en de allerbeste (maar meest langzame) manier is het afdwingen met goede content!
Social media
Begin bij de basis en zorg dat je social media profielen up-to-date zijn en verwijzingen naar je website bevatten. Vervolgens is het zaak om meer relevante volgers te krijgen. De sleutel ligt hierbij op relevantie. Meer familie en vrienden overhalen je te volgen en je berichten te liken gaat niet zorgen voor meer omzet. Richt je niet op hen, maar op de personen die wél je doelgroep zijn. Je volgers en bereik voegen dus niets toe (aan je omzet) als dit niet je doelgroep is.
Relevantie
Zorg dat je bericht iets toevoegt voor de doelgroep. Inhoudelijke kennis, nog onbekend productaanbod, iets over jou om vertrouwen te wekken of wat dan ook. Maar zorg pas op dat je niet enkel ‘zend’ over hoe leuk het allemaal voor jou is. Ga er vanuit dat je doelgroep super egoïstisch is en enkel wil weten hoe hun leven er beter van kan worden. Los dus een probleem op of maak iets beter dan het was. Met die insteek deel je berichten.
Betrokkenheid
Je doelgroep raakt meer betrokken bij je uitingen als je, naast de inhoud, opvalt (gebruik bijvoorbeeld afbeeldingen of stelling), stel vragen aan je doelgroep (wanneer je voldoende mensen hebt die ook reageren) en vergeet niet zelf ook betrokken te zijn. Reageer bijvoorbeeld op andere mensen. Of gebruik de zoekfunctie om mensen te vinden die bezig zijn met jouw onderwerp en reageer vanuit je ‘specialisten rol’ zonder te commercieel te zijn. Omdat je profielen op orde zijn kunnen ze evengoed met je in contact komen en hopelijk gaan ze je na je goede advies volgen.
Promoot met mate
Je hoeft niet enkel belangeloos te delen. Je hebt een doel voor ogen en dat moet behaald worden. Een pagina op je website kan je dus prima delen onder een reactie. Zorg er wel voor dat het ondersteunend is en niet te commercieel overkomt (bijvoorbeeld enkel zeggen “daar heb ik over geschreven, zie: <url>”. Geef in zo’n geval antwoord en voeg je link toe voor extra informatie.
Analyse
Wanneer je een tijdje onderweg bent, kan je je berichten en reacties analyseren. Wat zorgt voor het meeste bereik, de meeste interactie, meeste nieuwe volgers, meeste bezoeken aan je website en uiteindelijk: het meeste verkopen/contactaanvragen. Dát zijn posts waar je meer tijd aan moet besteden en minder aan de andere.
Geduld
Meer relevante volgers krijgen en uiteindelijk geld verdienen kost tijd. Ter illustratie de online zeer succesvolle “MrBeast” heeft op moment van schrijven bijna 30 miljoen volgers op X. Toe hij startte had hij er na 5 jaar nét iets meer dan 1.000. Hoewel in een andere tijd en in het begin een minder groot social media netwerk is de boodschap niet anders: het begin is lastig. Je bent veel tijd kwijt en relatief weinig resultaat. Het resultaat komt voor wie lang volhoudt en relevant blijft.
Matigen
Ik zie best wat mensen voorbij komen die lijken te posten om het posten. Dus meerdere keren per week berichten met foto’s en niet relevante informatie om maar actief te zijn. Als de relevantie ontbreekt voegt het zeer weinig toe. In sommige gevallen doet het zelfs af (als irrelevantie de overhand krijgt en te vaak voorbij komt ontvang ik bijvoorbeeld).
Wanneer wel een online marketeer inhuren
Simpel gezegd: als het werk specialistischer wordt en mogelijk met minder handelingen meer resultaat wordt bepaald. Pas dan is het werk en tarief gerechtvaardigd en heeft de inzet grote kans op goed rendement.